بازاریابی یا مارکتینگ، پروسه متقاعدکردن مشتری در این باره است که چرا باید از میان تمام رقبا، محصول یا خدمات شما را انتخاب کند؟ به بیان دیگر، به نحوه برقراری ارتباط در راه قانعکردن مشتری، بازاریابی گفته میشود.
تعریف بازاریابی
تعریفهای فراوانی دارد که البته تمام آنها در تلاش هستند مفهوم یکسانی را از دیدگاههای مختلفی توضیح بدهد. به زبان ساده یعنی تولید محصول یا ایجاد خدمات، شناسایی کسانی که احتمالا این محصول یا خدمات را میخرند یا میخواهند، بهبود و ارتقای محصول و خدمات و همچنین انتقال آنها به کانالهای مناسب فروش است.
اهداف بازاریابی عبارتند از:
- جلب توجه مخاطبان بازار هدف؛
- متقاعد کردن مشتری برای خرید محصول شما؛
- ارائه روش خاص و کم خطری که انجام دادن آن برای مشتری آسان است.
۴ مرحله بازاریابی
پس از آن که متوجه شدیم باید مراحل آن را بررسی کنیم. برای آنکه شرکتها اطمینان یابند که محصولات یا خدماتشان برای فروش و ارائه آماده است، باید مراحل مختلفی را طی کنند.
۱.تحقیق و آزمایش
در این فرایند محصولات از این نظر بررسی میشوند که مشخص شود که علاقه مصرفکننده چیست تا ایدهها بر اساس آن شکل گیرد و در نهایت اینکه برای این محصول چه قیمتی مناسب است.
تحقیق درمورد رقبا میتواند در تعیین قیمت بهینه و ایجاد بهترین ایدهها برای آنکه در بازار دلخواه قرار گیرید، به شما کمک کند.
۲.ایده پردازی
بازاریابی زمانی شروع میشود که درباره یک محصول یا خدمات، شروع به ایده پردازی میکنید. پیش از آنکه ارائه محصول یا خدماتی را راه اندازی کنید، باید تصمیم گیری کنید که میخواهید چه چیزی را بفروشید، چه گزینههایی در دسترستان هست یا به چگونگی بسته بندی و ارائه محصول به مصرفکنندگان فکر کنید.
۳.تبلیغات
اطلاعاتی که پس از تحقیق و آزمایش جمعآوری کردهاید، میتواند به تعریف بازاریابی و همچنین در ایجاد کمپین بازاریابی به شما کمک کند. کمپینها میتواند شامل مدلهای مختلفی از رسانه، رویدادها، تبلیغات مستقیم، مشارکتهای مالی، روابط عمومی و موارد دیگر باشد.
قبل از شروع کمپین تبلیغاتی، معیارهای مشخصی را برای سنجش میزان تأثیر آن کمپین تعیین کنید تا بتوانید با کمک آن میزان اثربخشی را بررسی کنید.
۴.فروش
برنامه ریزی کنید که میخواهید محصول خود را کجا و چگونه بفروشید؛ برای مثال، شرکتهای کالاهای مصرفی محصولات خود را به عمدهفروشان و عمدهفروشان نیز آن را به خردهفروشان میفروشند.
انواع بازاریابی
هر کدام از این انواع بازاریابی به دنبال آن هستند که از طریق بستر و ابزار خود، محتوایی را تولید کنند که برای مخاطب جذاب باشد، باعث افزایش تعامل آنها با برند شود و نهایتا در تصمیم گیری خرید آنها تاثیر گذاشته و منجر به ماندگاری برند در ذهن مشتری شود.
بازاریابی سنتی (Traditional Marketing)
به شیوه های مختلف تبلیغات برند قبل ازظهور اینترنت به کمک کانال های آفلاین مثل بیلبوردها، آگهی های تبلیغاتی، تبلیغات رادیویی و … اشاره دارد.
بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)
همان تبلیغات مزاحم مثل تلفن های تبلیغاتی، ایمیل های پشت سر هم و یا تبلیغات پرینتی هستند که بدون توجه به تمایل مخاطب سعی در انتقال پیام بازاریابی خود دارند.
بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)
بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی قرار دارد و تکنولوژیای را به کار میبرد که قبلا برای جذب مخاطب به شیوههای جدید وجود نداشت. این نوع از بازاریابی تمام روشهایی را در بر میگیرد که با استفاده از دستگاههای الکترونیکی یا اینترنت انجام میشوند.
کسب وکارها از روشهای دیجیتالی (موتورهای جستوجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل و سایر وبسایتها) به عنوان واسطهای برای ارتباط با مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی استفاده میکنند.
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بر خلاف بازار یابی برونگرا سعی در جذب مشتریان دارد و مزاحمتی برای افراد ایجاد نمی کند.
بیشتر روشهای بازار یابی درونگرا زیرمجموعهی بازاریابی دیجیتال هستند، زیرا به مشتریان آزادی عمل داده میشود تا بتوانند در روند خرید خود، به صورت آنلاین تحقیقاتی را انجام دهند.
تمرکز بازاریابی درونگرا بر این است که تأثیر مثبتی بر افراد و کسبوکار شما داشتهباشد؛ به این ترتیب، مشتریان احتمالی را به سمت وبسایت شما با محتوای مربوط و کمککننده هدایت کند.
بازاریابی پنهانی (Stealth Marketing)
برند شما بازیگران و افراد معروف (سلبریتیها) را استخدام میکند یا از نامهای مستعار برای تبلیغ محصول یا سرویس بهرهمند میشود؛ بدون اینکه مشتریان متوجه شوند که این تبلیغ برای آنهاست.
برخی از نمونههای انواع بازار یابی پنهان به شرح زیر هستند:
- استخدام بازیگران برای تبلیغ نامحسوس محصولات برای مردم؛
- تهیهی ویدئوهای غیرواقعی و جاگذاری محصولات در فیلمها؛
- پرداخت پول به اینفلوئنسرها برای پُستی درمورد محصول یا سرویسی بدون اشاره به اینکه این پُست در واقع تبلیغ است.
بازاریابی هیجانی (Emotional Marketing)
به عواطف و تحریک احساساتی از قبیل ترس، عشق، دلسوزی و حتی تنفر، توجه می شود و سعی بر آن است که به این ترتیب افراد، احساسی را تجربه کنند که تاثیر ماندگاری داشته باشد.
بازاریابی کلمات کلیدی (Keyword Marketing)
شامل قراردادن پیام بازار یابی پیش چشم کاربران، بر مبنای کلمات و عباراتی است که جستوجو میکنند. مزیت اصلی این روش آن است که به بازاریاب این امکان را میدهد که پیام مناسب را در زمان مناسب به فرد مناسب آن برساند.
بازاریابی برند (Brand Marketing)
درک عمومی از برند شما را شکل میدهد و از طریق داستانسرایی، خلاقیت، شوخطبعی و الهام با مخاطبان هدف شما رابطه برقرار میکند.
بازاریابی تولید شده توسط کاربر (User-generated Marketing)
کسبوکارها در شبکههای اجتماعی از عموم مردم ایده، اطلاعات و نظراتشان را جویا میشوند یا برای کمک به نیازهای بازاریابی (لوگو، شعارهای تبلیغاتی یا آگهیها)، مسابقاتی را برگزار میکنند.
بازار یابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
شبکههای اجتماعی برای تبلیغ برند و محصولات شما روی شبکههای اجتماعی (فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر) تولید محتوا میکند. هنگام نوشتن محتوا به خاطر داشتهباشید. هیچکسی به شبکههای اجتماعی وارد نمیشود که محصولی را بخرد؛ بنابراین، به فکر محتوایی باشید که مفید، آگاه کننده، جذاب و متقاعدکننده باشد.
درج آگهی در شهرمن