در عصر تکنولوژی امروزی، فروش آنلاین و اینترنتی رونق بسیاری گرفته است. با همه گیر شدن ویروس کرونا، کسب و کارهای اینترنتی رشد چشمگیری داشتند. این اتفاق باعث شد تا افراد زیادی به فکر شروع فعالیت در فضای آنلاین بیفتند.
فروش آنلاین
شاید فکر کنید که فروش اینترنتی نسبت به شیوههای سنتی آسانتر است، اما اصلا اینطور نیست.
همانطور که گفته شد فضای آنلاین، بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. پیشبینی میشود تا چندین سال آینده، بیش از نیمی از مردم خریدهای خود را کاملا آنلاین انجام دهند. این بدین معناست که باید این بازار را جدی گرفت. و هرچه زودتر برای ورود به آن برنامهای تنظیم کرد.
در هر بستر آنلاینی که فروش خود را انجام میدهید، نکات و ترفندهایی وجود دارد که میتواند به افزایش مشتری و فروش شما کمک کند. با دانستن این نکات میتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید و گام مثبتی رو به جلو در فضای آنلاین بردارید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این ترفندها بپردازیم.
چند استراتژی قوی برای فروش آنلاین
روشهایی که در این قسمت قرار است بیان شود، روشهای کاملا عمومی است و در کنار این موارد شما باید به قیمت، کیفیت و موارد اثرگذار دیگر هم بپردازید و برای بهبود آنها نیز تلاش کنید. با استفاده از راهکارهای زیر میتوانید فرآیند فروش خود را اصلاح و در مسیر درستی قرار دهید.
۱. محصولات خود را دسته بندی کنید
دستهبندی کردن محصولات، به خریدار این امکان را میدهد که به سرعت چیزی که میخواهد را پیدا کند و زمانش را برای محصولاتی که مورد نیازش نیست صرف نکند.
همین استراتژی فروش آنلاین که به ظاهر ساده است از سردرگمی مخاطب جلوگیری میکند و باعث افزایش فروش آنلاین شما خواهد شد.
به عنوان مثال میتوانید صفحه اول سایت روژاشاپ را ببینید که به فروش لوازم آرایشی بهداشتی میپردازد و با دستهبندی محصولاتش در منوی اصلی سایت، کار کاربران را راحت کرده است.
۲. در فروش آنلاین کار را برای مشتری خود آسان تر کنید
معمولا کسانی که قصد خرید کالایی را دارند، بیشتر به دنبال جایی هستند که امکانات و ویژگیهای بیشتری در اختیار آنها قرار دهد.
با انجام چند نکتهی ساده میتوانید مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنید و بعد از جلب اعتماد آنها به مشتری دائم و وفادار خود تبدیل کنید. نکات زیر میتوانند شما را در این راه یاری کنند:
درگاههای پرداخت فروش آنلاین
وجود درگاههای بانکی مختلف میتواند به اعتبار شما و جلب اعتماد مشتریان کمک زیادی بکند. اگر امکانش را دارید از چند درگاه و اگر هم ندارید حداقل از یک درگاه بانکی برای دریافت پول خود استفاده کنید.
ضمانت بازگشت کالا
به مشتری این اطمینان را بدهید که در صورتی که کالای مورد نظر خراب شد، میتواند کالا را به شما برگرداند و کالای بدون مشکل تحویل بگیرد. اگر تولید محصولات هم به عهدهی خود شماست، میتوانید شرایطی برای اعمال گارانتی هم اعمال کنید تا علاوه بر جلب اعتماد مشتریان، از رقبای خود نیز پیشی بگیرید اگر هم محصول تولید کارخانه باشد که شرایط گارانتی مشخصی خواهد داشت.
به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی باسلام یکی از مواردی است که تضمین میدهد شما تنها پس از اعلام رضایت از کیفیت محصول وجه را به فروشنده پرداخت میکنید.
ارسال رایگان
معمولا این روش به شکلی مرسوم است که بالاتر از یک سقف خریدی فعال میشود، اما شما میتوانید این موضوع را به عنوان یک مزیت برای خود معرفی کنید. ارسال رایگان با اینکه در مقایسه با دیگر هزینهها شاید کمتر به نظر آید اما حس مثبتی به مشتری انتقال میدهد.
اشانتیون
یکی دیگر از چیزهایی که کاربران را بسیار خوشحال میکند، دادن اشانتیون است. این اشانتیون میتواند حتی یک نامه کوتاه تشکر برای مشتری باشد یا حتی یکی از محصولات کوچکتر شما که با توجه به قیمت خرید، به او هدیه میدهید.
تخفیف
تخفیف یک راهکار قدیمی اما معجزهآساست، که در هر موقعیتی باعث جذب مشتری میشود. با استفاده از تخفیف حتی خیلی کم، حاشیهی سود خود را کاهش دهید و در ازای آن به تعداد مشتریان خود بیافزایید.
3. برای رشد فروش آنلاین تبلیغ کنید
فروش اینترنتی هم برای رشد و توسعه نیاز به تبلیغات دارد. اما برای این کار باید دقت بیشتری به خرج دهید تا پول شما از بین نرود.
ابتدا مخاطبان مورد نظر، و هدف از تبلیغات را برای خود در کاغذ یادداشت کنید تا در هنگام تنظیم کردن تبلیغ دقیقا بدانید که باید چه برنامهای بریزید، چگونه و توسط چه کسی باید اجرا شود.
تبلیغات میتواند باعث شود تا افراد بیشتری شما را بشناسند و برای خرید به شما سر بزنند. اینجا هنر شماست که با استفاده از نکاتی که گفته شد، فروش آنلاین خود را جذاب کنید تا زمانی که مخاطب وارد پیج شما شد، دستخالی از پیج خارج نشود.
4. قدرت طراحی را دست کم نگیرید
سعی کنید برای فضای آنلاین خود چه در اینستاگرام و چه در سایت، طراحی خاص خود را داشته باشید و محتوایی مطابق سلیقه کاربران درست کنید تا از آن استفاده کنند.
مخاطبان به خصوص در فضای مجازی بسیار دیدن طرحهای جذاب را دوست دارند، همچنین سعی کنید که اگر هر دوی این موارد (سایت و اینستاگرام) را باهم دارید، تم استفاده شده در هردوی آنها مشابه باشد.